xoxo

SAFARI 2

• Publisert: 16.01.2019, 18:25
  • Kategori: Cape town
  • Idag, har vi gjort like mye på en dag som de fleste turister gjør på en hel ferie. Slitsomt, men utrolig gøy! Vi begynte reisen klokka 08:30, da alle var klare for en fullbooket dag på utflukt. Vi kjørte ca en time, før vi kom til «Hout Bay», dette var en utkikkspost hvor vi kunne se store deler av byen. Videre dro vi til «cape of good hope», her gikk vi opp til et fyrtårn som lå på et fjell. Her fikk du se bort på «cape of good hope». Var helt nydlig. På vegen til en vingård vi skulle på var vi innom en pingvinstrand, hvor pingviner gikk fritt på en strand. Vinsmakingen gikk btw ganske så bra! Hehe

• Publisert: 16.01.2019, 18:25
  • SAFARI DAG 1

• Publisert: 13.01.2019, 20:07
  • Kategori: Cape town
  • Endelig har vi møtt gruppa! Kjempe hyggelig gjeng, som vi vet vi kommer til å trives med! Denne dagen startet vi med å sjekke ut av lodgen; once in cape town og hoppe i en uber til neste lodge hvor vi møtte gruppa. Vi fikk oss et lite sjokk da vi var forberedt på vinsmaking, men fikk beskjed om at det var fjelltur som stod på planen i dag. Stor skuffelse. Det var selveste table mountain som stod på planen idag. Turen opp var tung og lang i ulendt terreng, og det gjorde ikke akkurat ting bedre at vi ikke hadde fått i oss nok mat. Jaja. Uansett så var det verdt alt slitet da utsikten var helt syk!!

alt som fristet etter en slik tur var en varm dusj og en myk seng. Men de to fantastiske guidene våre; christopher og Allistor dro oss med på restaurant i waterfront. Nydlig. Vi hadde tenkt oss på karaokebar, men beina var tunge som stein og hadde allerede tatt kvelden.

-L&E

• Publisert: 13.01.2019, 20:07
  • 1 kommentarer
  • CAPE TOWN DAG 4

• Publisert: 12.01.2019, 23:01
  • Kategori: Cape town
  • Dårlig vær, lite muligheter? Helt feil, jentene har alltid en plan på hvordan de skal få max ut av dagene sine. Vi våknet kl. 9, spiste frokost og bestilte en taxi. Dagens plan var å dra på Bo Kaap for å se på de fargerike husene. Dette var utrolig fint! Her valgte vi vår favoritt farge, der vi stilte oss foran og poserte for å få et fint bilde av oss selv. Heh, lettere sagt enn gjort. Senere på dagen dro vi på et krigsmuseum fra før første verdenskrig. Her fikk vi blant anna se hvordan de mørke ble undertrykte, og hvordan de som gjorde opprør mot franskmennene ble fengslet og torturerte. Dette ga oss mange inntrykk, og var veldig interessant å få høre om.

• Publisert: 12.01.2019, 23:01
  • CAPE TOWN DAG 3

• Publisert: 11.01.2019, 13:48
  • Kategori: Cape town
  • Turist. Ordet på seks bokstaver som aldri noen gang har beskrevet oss mer enn idag. Vi våknet kl. 9, spiste frokost og gjorde oss klar for en kulturell og historisk dag. Vi tok utflukt-sekkene på ryggen, magetaskene på magen og satte kursen mot sightseen bussene. Første sightseen buss (ja, vi tok flere. Haha) gikk rundt i byen, her lærte vi om historien til Sør-Afrika og apartheid. Neste buss kjørte vi utenfor selve byen. Her fikk vi virkelig se forskjellen på fattige og rike, huff. Vi kunne kjøre ti min fra slummen og plutselig ende opp i et villastrøk hvor broren til prinsesse Diana har feriehuset sitt. Sprøtt! Senere på kvelden spiste vi middag ute. Idag ville vi ha mat vi visste var god, so vi dro på hardrock.

Alle folkene i Sør-Afrika snakker om hvor fin solnedgangen er, så da måtte vi utforske dette. Og vi ble veldig positivt overraska.

• Publisert: 11.01.2019, 13:48
  • CAPE TOWN DAG 2!

• Publisert: 10.01.2019, 01:05
  • Kategori: Cape town
  • For en dag! Dagen startet klokken 06:45 da Emilie lå våken og ventet på at sine to kamerater skulle lukke opp øynene og gjøre seg klar for andre dag i denne fantastiske byen. 07:30 lukket Anna og Leni øynene opp å planene for de eventyrlystne jentene kunne endelig begynne. Etter vi hadde spist frokost dro vi til den kjente stranden "Camps Bay". Her ankom vi kl.10, smurte oss godt med solkrem og starta bruningsprosessen. Lite visste vi at solen i Afrika var sterkere enn sterkest og klarte å forandre de tre søte jentene til tre røde tomater. Bruk sunblock! Men selv med 60 selgere pr. min og 900 afrikanske menn som synest de tre jentene fra Sogn så veldig interessante ut var stranden en veldig fin opplevelse. I godt selskap blir alt bra:) Etter å ha sprøstekt seg ved Atlanterhavet dro vi videre til et marked kallet "Green Marked". Her solgte de lokale hjemmelagde ting som smykker, maleri, tekstiler osv. Fint å se, men ble ikke noe kjøp dessverre. I rundt 17-tiden kom vi tilbake på hotellet. Vi dusjet bort sanden og gjorde oss klare for middag. Idag ville vi prøve lokalmaten fra en resturant kalla "african mama". Her var ALT på ekte afrikansk vis. Det ble en vågal bestilling fra jentene idag, da vi bestilte villsvin, struts, vortesvin, krokodille, antilope og kudu.

Her ser du middagen vår idag. Favoritten til alle var krokodille, da dette smakte nesten som kylling.

Denne masken er faktisk sykt spennende! Roomien vår kjøpte den på Green Market. Dette er passet Zulu-folket bruker for å komme seg inn i andre land. Hadde likt å sett reaksjonen til de på Gardermoen om vi hadde kommet med det hodet og sagt vi skulle til England. HAHA.

Alle sier det er skummelt i Long Street for unge jenter på kveldene. Så vi holder sterkt sammen hele veien tilbake på hotellet.

• Publisert: 10.01.2019, 01:05
  • 0 kommentarer
  • DAG 1. CAPE TOWN

• Publisert: 08.01.2019, 19:27
  • Kategori: Cape town
  • Etter 17 timer lang reising har vi endelig ankommet første destinasjon. Vi kom til Cape Town klokka 10:00 (lokaltid) der vi rasket med oss sekkene og dro videre inn til byen der vi bor. Vi bor på et hotell som heter "OnceinCapeTown" som ligger like ved "Long Street" som er en av de mest kjendte turistgatene i byen. Etter vi kom har vi gjort oss litt bedre kjent med området, da vi har gått rundt og kikket. Rett og slett vært ekte turister! På flyplassen i Oslo møtte vi to hyggelige jenter som også skal på samme safari som oss den neste mnd, som vi også har blitt bedre kjent med idag. På hotellet der vi bor var det "happy hour" for alle gjestene, som vi selvfølgelig tok oss god nytte av. GOD STEMNING! Etter en lang reise med lite søvn bestemte vi oss for å tilbringe resten av kvelden på hotellrommet med roomien vår.

Her er to stk godt fornøyde jenter som akkurat har landet.

Her er jentene vi skal på safari med. Elise med svart singlet, som blir 21 i morgen!! Og Sunniva med grå singlet. Veldig hyggelige jenter. Her spiste vi middag på "Nandos".

Og her er roomien vår "Mah" fra Brazil <3

• Publisert: 08.01.2019, 19:27
  • 1 kommentarer
  • FORBEREDELSER OG TANKER

• Publisert: 04.01.2019, 23:33
  • Kategori: forberedelser
  • For en liten stund tilbake la vi ut et innlegg der vi sa at det kun var to måneder igjen til vi drar. Nå er det bare et par dager så sitter vi på Gardermoen, klar for å gi oss utpå noe vi har drømt om i lang tid. Etter nesten et år med hard jobbing og forbereding vil vi nå si at vi er klare for å si "på gjensyn" til trygge Sogndal og "hallo" til det fjerne utland. Vi bestilte turen i slutten av juli, og etter dette har vi jobbet som roboter for å få muligheten til å gjøre drømmen vår til virkelighet.

Leni har tjent penger på å forberede pinnekjøttet og ribben til jul på Nortura. Og på sykehjemmet i Sogndal. Hun sier hun er veldig spent på hva turen har og by på ettersom hun aldri har dratt så langt og så lenge før. En ting jenta er sikker på, er at det blir en tur med mange flotte opplevelser, kulturer og inntrykk. Det hun kommer til å savne mest er fredagskveldene da familien er samla med en potetgull skål og en bra film på tv-en. Hun kommer også til å savne springvann. sengen og ikke minst katten "snacks".

Anna har jobbet på omsorgssenter denne sommeren/høsten. Anna sier hun gruer seg litt med tanke på at alt er nytt, og hvor langt vekke "hjemme" er. Men tenker at når hun har kommet seg bort fra Norge, så var det tanken som skremte henne mest. Hun gleder seg veldig til å se de ulike landa som hun har jobbet hardt for nå i evig tid. Hun kommer til å savne kvelder med familien, sengen sin, badet sitt, besteforeldrene sine og ikke minst norsk mat! Anna har en stor sans for "bestas hjemmelagde kjøttkaker"

Emilie har jobbet på omsorgssenter og i Stedje barnehage. Emilie gleder seg til alt som er nytt, hun gleder seg til nye folk og nye opplevelser. Jenta er veldig opptatt av å bli "tan", så en fin mørk hudfarge hadde vert en stor bonus for henne. Om hun skal si en ting hun gruer seg til så må det være å sove i telt i 16 dager midt i Afrika. Sist hun sov i telt er fire år siden på en plass som kalles "røvhaugane". De som er fra Sogndal kan bekrefte at dette ikke er mer enn 10 meter fra første boligfelt. Denne jenta kommer til å savne familien sin, den myke king size senga si, vennene sine og "bestas pokersuppe".