3 JENTER 1 PLANET

Namibia oppsummering

• Publisert: 25.01.2019, 21:32
  • Kategori: Blogg
  • Mye skjer, og med drlig internett er det vanskelig f oppdatert alle om alt vi gjr. De siste dagene har vi i hovudsak brukt mesteparten av tiden i trucken. Vi har kjrt fra sr i namibia og befinner oss n helt nord i namibia p et sted jeg ikke vet hva heter. Hehe. I helgen gikk vi opp dune 45 som er en av verdens mest kjente sanddyner. Heeelt nyydlig! Et minus var den sterke Vinden som piska oss p bena. Etter dynene dro vi hjem og ordna oss dro p karaokebar med hele gruppa. firhjuling i rkenen har vi prvd. safarien i etoshas national parker noe alle burde oppleve, ville dyr oover alt. Vi har sett elefanter, giraffer lver, aper og myye mer.

• Publisert: 25.01.2019, 21:32
  • NAMIBIA DAG 4

• Publisert: 21.01.2019, 01:39
  • Kategori: Blogg
  • Avslappingsdag! Eendelig! Ikke visste vi at dette nesten er en treningscamp. Heh. Meeen, vi stod opp klokka 6 for g sunrise desert walk litt aktivitet m selflgelig f plass i denne dagen ogs. Midt p dagen slappa alle av. Vi kyssa sol og badet. P kvelden var vi p safari. Vi sg giraff, springbokk og orix. Guidene hadde laget et hrlig mltid til oss i kveld ogs. Guud, de er s flinke!

• NAMIBIA DAG 3

• Publisert: 21.01.2019, 01:35
  • Kategori: Blogg
  • vi vknet opp i 6/7 -tiden, spiste frokost og gjorde oss klare for padle 8timer til i orange river. Idag hadde vi heldigvis vinden med oss, s padlingen ble en smule lettere. Da vi nrmet oss slutten, etter en lang dag med feilfri padling klarte Leni og Emilie velte kanoen. Heh, whups. Hele kanoen ble fyllt med vann og vennene vres i elven mtte komme hjelpe oss. Etter 8 timer med intensiv armtrening dro vi tilbake til lodgen, badet i bassenget og drakk savanna (l/cider fra sr afrika. Kjempe digg). Guidene disket ogs opp med sr afrikansk tradisjonsmat som var helt nydelig. Guidene er fantastiske! Kunne ikke ftt bedre. De kan alt. Denne natten sov vi ogs under pen himmel. Alts stjernehimmelen i Namibia er noe alle br oppleve. Guuud s fin den er!

• NAMIBIA DAG 2

• Publisert: 21.01.2019, 01:35

• NAMIBIA DAG 1

• Publisert: 21.01.2019, 01:15
  • Kategori: Blogg
  • Ut av Sr-Afrika og inn i Namibia. Dag 1 i namibia startet et lite stykke fra grensen p en lodge kallet Felix unite. Samme dag skulle vi pakke utflukt sekkene og padle inn til en y hvor vi skulle sove for natten. Vi padlet uerfarne i 3 1/2 time i motvind. Frustrerte og slitne kom vi til en strand hvor vi skulle sove under pen himmel. Her spiste vi mat, drakk vin og sang mens vi s p stjernene. Magisk kveld med andre ord!

• Publisert: 21.01.2019, 01:15
  • SAFARI 2

• Publisert: 16.01.2019, 18:25
  • Kategori: Cape town
  • Idag, har vi gjort like mye p en dag som de fleste turister gjr p en hel ferie. Slitsomt, men utrolig gy! Vi begynte reisen klokka 08:30, da alle var klare for en fullbooket dag p utflukt. Vi kjrte ca en time, fr vi kom til Hout Bay, dette var en utkikkspost hvor vi kunne se store deler av byen. Videre dro vi til cape of good hope, her gikk vi opp til et fyrtrn som l p et fjell. Her fikk du se bort p cape of good hope. Var helt nydlig. P vegen til en vingrd vi skulle p var vi innom en pingvinstrand, hvor pingviner gikk fritt p en strand. Vinsmakingen gikk btw ganske s bra! Hehe

• Publisert: 16.01.2019, 18:25
  • SAFARI DAG 1

• Publisert: 13.01.2019, 20:07
  • Kategori: Cape town
  • Endelig har vi mtt gruppa! Kjempe hyggelig gjeng, som vi vet vi kommer til trives med! Denne dagen startet vi med sjekke ut av lodgen; once in cape town og hoppe i en uber til neste lodge hvor vi mtte gruppa. Vi fikk oss et lite sjokk da vi var forberedt p vinsmaking, men fikk beskjed om at det var fjelltur som stod p planen i dag. Stor skuffelse. Det var selveste table mountain som stod p planen idag. Turen opp var tung og lang i ulendt terreng, og det gjorde ikke akkurat ting bedre at vi ikke hadde ftt i oss nok mat. Jaja. Uansett s var det verdt alt slitet da utsikten var helt syk!!

alt som fristet etter en slik tur var en varm dusj og en myk seng. Men de to fantastiske guidene vre; christopher og Allistor dro oss med p restaurant i waterfront. Nydlig. Vi hadde tenkt oss p karaokebar, men beina var tunge som stein og hadde allerede tatt kvelden.

-L&E

• Publisert: 13.01.2019, 20:07
  • 1 kommentarer
  • CAPE TOWN DAG 4

• Publisert: 12.01.2019, 23:01
  • Kategori: Cape town
  • Drlig vr, lite muligheter? Helt feil, jentene har alltid en plan p hvordan de skal f max ut av dagene sine. Vi vknet kl. 9, spiste frokost og bestilte en taxi. Dagens plan var dra p Bo Kaap for se p de fargerike husene. Dette var utrolig fint! Her valgte vi vr favoritt farge, der vi stilte oss foran og poserte for f et fint bilde av oss selv. Heh, lettere sagt enn gjort. Senere p dagen dro vi p et krigsmuseum fra fr frste verdenskrig. Her fikk vi blant anna se hvordan de mrke ble undertrykte, og hvordan de som gjorde opprr mot franskmennene ble fengslet og torturerte. Dette ga oss mange inntrykk, og var veldig interessant f hre om.

• Publisert: 12.01.2019, 23:01
  • CAPE TOWN DAG 3

• Publisert: 11.01.2019, 13:48
  • Kategori: Cape town
  • Turist. Ordet p seks bokstaver som aldri noen gang har beskrevet oss mer enn idag. Vi vknet kl. 9, spiste frokost og gjorde oss klar for en kulturell og historisk dag. Vi tok utflukt-sekkene p ryggen, magetaskene p magen og satte kursen mot sightseen bussene. Frste sightseen buss (ja, vi tok flere. Haha) gikk rundt i byen, her lrte vi om historien til Sr-Afrika og apartheid. Neste buss kjrte vi utenfor selve byen. Her fikk vi virkelig se forskjellen p fattige og rike, huff. Vi kunne kjre ti min fra slummen og plutselig ende opp i et villastrk hvor broren til prinsesse Diana har feriehuset sitt. Sprtt! Senere p kvelden spiste vi middag ute. Idag ville vi ha mat vi visste var god, so vi dro p hardrock.

Alle folkene i Sr-Afrika snakker om hvor fin solnedgangen er, s da mtte vi utforske dette. Og vi ble veldig positivt overraska.

• Publisert: 11.01.2019, 13:48
  • CAPE TOWN DAG 2!

• Publisert: 10.01.2019, 01:05
  • Kategori: Cape town
  • For en dag! Dagen startet klokken 06:45 da Emilie l vken og ventet p at sine to kamerater skulle lukke opp ynene og gjre seg klar for andre dag i denne fantastiske byen. 07:30 lukket Anna og Leni ynene opp  planene for de eventyrlystne jentene kunne endelig begynne. Etter vi hadde spist frokost dro vi til den kjente stranden "Camps Bay". Her ankom vi kl.10, smurte oss godt med solkrem og starta bruningsprosessen. Lite visste vi at solen i Afrika var sterkere enn sterkest og klarte forandre de tre ste jentene til tre rde tomater. Bruk sunblock! Men selv med 60 selgere pr. min og 900 afrikanske menn som synest de tre jentene fra Sogn s veldig interessante ut var stranden en veldig fin opplevelse. I godt selskap blir alt bra:) Etter ha sprstekt seg ved Atlanterhavet dro vi videre til et marked kallet "Green Marked". Her solgte de lokale hjemmelagde ting som smykker, maleri, tekstiler osv. Fint se, men ble ikke noe kjp dessverre. I rundt 17-tiden kom vi tilbake p hotellet. Vi dusjet bort sanden og gjorde oss klare for middag. Idag ville vi prve lokalmaten fra en resturant kalla "african mama". Her var ALT p ekte afrikansk vis. Det ble en vgal bestilling fra jentene idag, da vi bestilte villsvin, struts, vortesvin, krokodille, antilope og kudu.

Her ser du middagen vr idag. Favoritten til alle var krokodille, da dette smakte nesten som kylling.

Denne masken er faktisk sykt spennende! Roomien vr kjpte den p Green Market. Dette er passet Zulu-folket bruker for komme seg inn i andre land. Hadde likt sett reaksjonen til de p Gardermoen om vi hadde kommet med det hodet og sagt vi skulle til England. HAHA.

Alle sier det er skummelt i Long Street for unge jenter p kveldene. S vi holder sterkt sammen hele veien tilbake p hotellet.

• Publisert: 10.01.2019, 01:05
  • 0 kommentarer
  • DAG 1. CAPE TOWN

• Publisert: 08.01.2019, 19:27
  • Kategori: Cape town
  • Etter 17 timer lang reising har vi endelig ankommet frste destinasjon. Vi kom til Cape Town klokka 10:00 (lokaltid) der vi rasket med oss sekkene og dro videre inn til byen der vi bor. Vi bor p et hotell som heter "OnceinCapeTown" som ligger like ved "Long Street" som er en av de mest kjendte turistgatene i byen. Etter vi kom har vi gjort oss litt bedre kjent med omrdet, da vi har gtt rundt og kikket. Rett og slett vrt ekte turister! P flyplassen i Oslo mtte vi to hyggelige jenter som ogs skal p samme safari som oss den neste mnd, som vi ogs har blitt bedre kjent med idag. P hotellet der vi bor var det "happy hour" for alle gjestene, som vi selvflgelig tok oss god nytte av. GOD STEMNING! Etter en lang reise med lite svn bestemte vi oss for tilbringe resten av kvelden p hotellrommet med roomien vr.

Her er to stk godt fornyde jenter som akkurat har landet.

Her er jentene vi skal p safari med. Elise med svart singlet, som blir 21 i morgen!! Og Sunniva med gr singlet. Veldig hyggelige jenter. Her spiste vi middag p "Nandos".

Og her er roomien vr "Mah" fra Brazil <3

• Publisert: 08.01.2019, 19:27
  • 1 kommentarer
  • FORBEREDELSER OG TANKER

• Publisert: 04.01.2019, 23:33
  • Kategori: forberedelser
  • For en liten stund tilbake la vi ut et innlegg der vi sa at det kun var to mneder igjen til vi drar. N er det bare et par dager s sitter vi p Gardermoen, klar for gi oss utp noe vi har drmt om i lang tid. Etter nesten et r med hard jobbing og forbereding vil vi n si at vi er klare for si "p gjensyn" til trygge Sogndal og "hallo" til det fjerne utland. Vi bestilte turen i slutten av juli, og etter dette har vi jobbet som roboter for f muligheten til gjre drmmen vr til virkelighet.

Leni har tjent penger p forberede pinnekjttet og ribben til jul p Nortura. Og p sykehjemmet i Sogndal. Hun sier hun er veldig spent p hva turen har og by p ettersom hun aldri har dratt s langt og s lenge fr. En ting jenta er sikker p, er at det blir en tur med mange flotte opplevelser, kulturer og inntrykk. Det hun kommer til savne mest er fredagskveldene da familien er samla med en potetgull skl og en bra film p tv-en. Hun kommer ogs til savne springvann. sengen og ikke minst katten "snacks".

Anna har jobbet p omsorgssenter denne sommeren/hsten. Anna sier hun gruer seg litt med tanke p at alt er nytt, og hvor langt vekke "hjemme" er. Men tenker at nr hun har kommet seg bort fra Norge, s var det tanken som skremte henne mest. Hun gleder seg veldig til se de ulike landa som hun har jobbet hardt for n i evig tid. Hun kommer til savne kvelder med familien, sengen sin, badet sitt, besteforeldrene sine og ikke minst norsk mat! Anna har en stor sans for "bestas hjemmelagde kjttkaker"

Emilie har jobbet p omsorgssenter og i Stedje barnehage. Emilie gleder seg til alt som er nytt, hun gleder seg til nye folk og nye opplevelser. Jenta er veldig opptatt av bli "tan", s en fin mrk hudfarge hadde vert en stor bonus for henne. Om hun skal si en ting hun gruer seg til s m det vre sove i telt i 16 dager midt i Afrika. Sist hun sov i telt er fire r siden p en plass som kalles "rvhaugane". De som er fra Sogndal kan bekrefte at dette ikke er mer enn 10 meter fra frste boligfelt. Denne jenta kommer til savne familien sin, den myke king size senga si, vennene sine og "bestas pokersuppe".